26-07-2011

Tips tegen...

Mooie nagels zijn voor mij heel belangrijk. Vanaf jongs af aan heb ik altijd nagels gebeten, soms zo erg dat het aan alle kanten open lag. Ik schaamde mij hier erg voor en ik zorgde er dan ook voor dat de aandacht vooral niet werd gevestigd op mijn handen. Ik droeg geen nagellak of leuke, opvallende ringen, nee in plaats daarvan had ik vaak truitjes aan met lange mouwen om mijn handen in te verbergen. Sinds enkele jaren is het mij gelukt om mijn nagels te laten groeien en nu geef ik ze alle liefde die ze voorheen niet hebben gehad. Benieuwd hoe dat mij is gelukt? Lees dan snel verder.



Allereerst heb ik het grotendeels te danken aan mijn vriend. Hij werd helemaal gek als ik naast hem zat en op mijn nagels beet. Hij gaf me dan een kleine tik op mijn handen of trok mijn handen naar beneden en ging dan met mijn vingers spelen. Aangezien ik mijn vriend regelmatig zag leerde ik het hierdoor snel af om in het bijzijn van hem op mijn nagels te bijten.  Naarmate er weken voorbij gingen merkte ik dat ik kleine witte randjes op mijn nagels kreeg, ze groeide! Met mijzelf ging ik de uitdaging aan om te kijken hoelang ik het zou volhouden om niet te bijten. Doordat mijn nagels nog nooit zo lang waren geweest waren ze best zwak, ze braken snel af en gingen splijten. Op internet zocht ik op hoe ik dit kon voorkomen en zo kwamen de eerste nagellakjes in huis. Het waren grotendeels hele lichte subtiele kleurtjes zodat het niet zou opvallen. Na ongeveer 3 a 4 maanden waren mijn nagels aardig lang en waren de kleurtjes ook iets duidelijker aanwezig. Doordat ik erg veel bezig was met mijn nagels dacht ik er niet aan om te bijten, ik vond het namelijk erg zonde en vond die ongelijke nagels geen gezicht. Nu weet ik niet meer beter en zijn ze voor mijn doen altijd al lang geweest.  Dus meiden die bijten wees gerust er is hoop!


Hieronder enkele tips om van het bijten af te komen en om je nagels te verzorgen zodra ze langer worden.
1.      Meestal bijt je nagels omdat je stress hebt of uit verveling, probeer op die momenten te ontstressen en zoek een leuke bezigheid waar je beide handen bij nodig hebt.
2.      Zorg dat je een kleine vijl bij je draagt, zodra je merkt dat je op je nagels gaat bijten pak je het vijltje en ga je in plaats van je nagels af te bijten ze vijlen. Zorg er wel voor dat het een goede, niet te grove vijl is bijvoorbeeld een Herome glasvijl. Vijl je nagels mooi in vorm bijvoorbeeld rond, zorg er wel voor dat je de zijkanten van je nagels niet te ver weg vijlt hierdoor kunnen ze namelijk snel gaan inscheuren.
3.     Lak je nagels in een leuke kleur. De nagellak zorgt ervoor dat je nagels een extra beschermlaagje hebben waardoor ze veel steviger zijn en minder snel zullen breken of scheuren.
4.      Als je nagellak draagt wil je dit zo lang mogelijk mooi zien te houden. Je zal merken dat je doordat je nagellak draagt minder snel de neiging hebt om te bijten. Bijt je wel op je gelakte nagels zal het alleen maar nadelen hebben. Ten eerste smaakt het niet lekker en wordt je niet vrolijk van alle stukjes nagellak in je mond, ten tweede zal je de rest van de dag rond meten lopen met gechipte nagellak wat er ook niet al te mooi uit zal zien.
5.      Je kan het nagelmiddeltje Byte x kopen bij de drogist. Dit is een soort nagellak met een hele vieze, bittere smaak. Het nadeel van dit middeltje is dat het echt overal op gaat zitten, dus een broodje eet je niet alleen met het uitgekozen beleg erop maar ook met wat Byte x.
6.      Sommige meiden kiezen ervoor om kunstnagels te nemen, houd er rekening mee dat je eigen nagels dan wel groeien maar dat deze heel kwetsbaar worden. Dus zodra je deze kunstnagels verwijderd zullen jouw eigen nagels heel zwak zijn en hierdoor mogelijk snel weer breken.
7.      Een minder charmante oplossing is om pleisters over je nagels te plakken, het helpt  wel tegen het nagelbijten omdat je door de pleisters moeilijk bij je nagels komt.
8.      Vraag hulp aan andere, vraag bijvoorbeeld aan vriendinnen(of aan je vriendje) of ze jou erop willen wijzen zodra je begint te bijten. Meestal begin je onbewust te bijten en zijn je nagels alweer enkele mm korter zodra je het opmerkt. Doordat andere je erop wijzen ben jij je bewust van wat je doet en stop je eerder.
Ik hoop dat jullie wat hebben aan de bovengenoemde tips. Bij mij heeft het echter ook enkele jaren geduurd voordat ik er helemaal vanaf was en zelfs nu betrap ik mezelf soms er nog op. Maar de aanhouder wint en vooral als de veranderingen goed zichtbaar zijn en je krijgt hier en daar complimenten over je handen/nagels blijft het alleen maar motiveren.
Succes!